V historii se hodně vozila vícedílná řidítka, přičemž jejich tvary byly roztodivné. Níže model od Haro s příznačným názvem Kneesafers. Jako je tomu u všeho na našich kolech, vývoj šel směrem k jednoduchosti. Dnešní 4-dílná řidítka tak tvoří vzpomínku na počátky.
Z počátku vývoje Freestyle BMX jako odvětví, se zřejmě vzhledem k důrazu na usnadnění triků jezdci uchýlili k užším řidítkům. Toto se pak s BMX drželo slušnou dobu, ještě podpořené boomem streetového ježdění především v režii Animal crew. Sám si tak pamatuji trend, jež hlásal co nejužší řidítka jako základ. Tento trend se pak ještě rozšířil v době slávy Mike Aitkena. Právě s příchodem důrazu na styl v ježdění, řidítka přestala být vnímána jako překážející komponent. Znovuobjeveným už vzhledem k BMX racingu se tak stala větší řidítka, významně zlepšující ovladatelnost kola. Pro lepší představu - ve zmíněných časech byla řidítka s výškou 7,75” a šířkou okolo 25” spíše nadprůměr. Dnes je v nabídce standardem výška 8,75” a s šířkou pod 28” se moc často nesetkáme.
Na vnímání výšky řidítek v palcích je už většina z nás asi zvyklá. Co se šířky týká, sám ji vnímám pořád spíše v centimetrech. Při přepočtu - palec je 2,54cm.
Výška řidítek je hodně o osobních preferencích. Významnou roli ve výsledné výšce řidítek sehrává samozřejmě představec a pod ním nasazené podložky. Jedna, na první pohled bezvýznamná 5mm podložka pod představcem, však udělá rozdíl 0,2”. Při nastavení výšky řidítek hraje roli také délka a celková geometrie rámu - kola. Logicky, pro delší rám je zapotřebí také větší páky. S výškou řidítek tak obvykle vzrůstá hravost kola, přehnaně hravé kolo Vám ale nedovolí zapojit do ježdění sílu. Toto pravidlo však nelze brát úplně plošně. Určitě se kolo s vyššími řidítky stává snadněji položitelným do manuálů, naopak výška bunnyhopu nebo třeba usnadnění rotací si vyžaduje míru tak akorát. S níže posazenými řidítky si kolo zase snadněji přitáhnete. Větší řidítka Vám rozhodně usnadní protahování Turndownů.
Řidítka v nabídce tak můžete vybírat také podle značky, jezdce který se pod ně podepsal, barevné varianty apod. Oblíbenou barevnou úpravou je galvanické pokovení chromem. Jezdci argumentují příjemným pocitem, v podobě vědomí kde se řidítka např. při Barspinu nacházejí. Chrom řidítka mohou taky vyzvednout fotku z ježdění. Nebo to jen dodává dnešním kolům trochu tradice - chrom je a vždy byl oblíbený.
Celou nabídku si pak můžete prolézt zde. Věřím že s dnešním článkem budete při výběru rozhodnější, či ho budete mít čím opodstatnit. Příště navážeme představci. Ty mají velký vliv na hlavní rozhodující faktor při výběru řidítek - výšku.