TROCHA HISTORIE: HOW TO START A CULTNapsal Martin Hoza | 28.07.2016

CULT se za poměrně krátkou dobu svého fungování stal srdcovou značkou mnoha lidí po celém světě. Nebudu se toho bát a rovnou přidám, že i tým je jedním z nejlepších vůbec. Dak, AK, Chasové, Trey, Ricany a další hošíci jsou toho živoucím důkazem. Značka vznikla v roce 2010 a krom Intorduciton videa jsme pro Vás přeložili i rozhovor z prvního Albionu se samotným šéfem Robiem Moralesem. Co stálo za vznikem a jaká je filozofie Cultu? To se za chvíli dočtete…

 

Text: Albion (Issue 1)

Volný překlad: Martin Hoza

 

 

Takže neuplynulo ani šest měsíců mezi tím, co jsi opustil Fit a rozjel Cult…

Ne, byla to rychlovka. Ke konci už to bylo prostě „dodělám poslední vidko pro Fit“ a rozhlídnu se po jiné značce, kam zapadnu, ale nějak to nevyšlo. Takže jsem začal něco nového a tým v tom byl hnedka se mnou. Věděli, o co nám půjde a společně jsme byli nadšení pro věc, prostě jsme se začali navzájem starat. Dokonce ještě dneska se lidi diví: „Jaktože si dávají high five po každém odjetém triku?“ Jak se na tohle můžou do háje vůbec ptát? Protože nám na tom záleží a máme jeden z druhého radost. Je mi jasné, že to bude znít jako cliché, ale jsme jako rodina.

Proč jsi vlastně opustil Fit? Jen pro pořádek nám prozraď a pak se zaměříme na Cult.

No, nedá se to říct jinak, než že se značka natolik rozběhla, že najednou potřebovala příliš hodně pozornosti a úsilí. Nebylo to už to, co jsme na počátku zamýšleli. Najednou je z tebe místo tvůrce zaměstnanec. Bylo to pro mě těžké, začneš značku, jsi její tváří, idealizuješ svoje nápady, vkládáš do toho svou vášeň od první chvíle… A najednou tě dotlačí do pozice klasického zaměstnance. Pak tě opustí prvotní zápal a chuť a to tě zlomí.

Jako bys najednou přišel o důvod k tomu, co děláš každý den…

R: Jasně že. Na váze máš hodně přes sto kilo, každý den se v práci snažíš jak magor a už se ani nemáš čas projet. Necítíš se dobře. Pak si najednou uvědomíš „Ty vole, jak se tohle stalo?“ Prostě jsem se rozhodl vykasat fusekle a dát se znova do toho, co jsem měl v úmyslu původně. A to je přesně to, co děláme teď.

Když jsi mluvil o tom každodenním snažení, myslel jsi tím, že ses snažil udržovat původní vizi?

R: Každopádně. Snažil jsem se realizovat svoje nápady a starat se o ridery. Přijde mi, že čím větší je společnost, tím míň je o riderech. Chci říct, že jím míň naslouchají. „Co ten ví o byznysu?“ Říkají si.  Ale pokud značku miluješ, věříš v ní a stane se tvým životním stylem, tak proč si nevyslechneš názory těch, kteří za ní jezdí? Nechci poslouchat názory někoho, kdo o BMX neví nic a bere to jen jako práci. Pokud si někdo myslí, že jsem divný, protože ve čtyřiceti felím s partou teenagerů, tak je mi to totálně jedno. Takový prostě jsem a to se jen tak nezmění. Stále mi přijde, že hlavní je vypadnout ven, zajezdit si a užívat si BMX.

 



 

Takže teď, když už se nesnažíš jako magor, jezdíš daleko víc?

Jo, jo. Kluci mě do toho dostali. To, co dělají, je inspirující. Nesnažím se si nic dokazovat, budu jezdit každý den, a pokud mi někdo bude chtít v něčem poradit nebo ho bude zajímat, co dělám, klidně se s ním o tom pobavím a vyslechnu ho. Nebudu se ale zabývat děckama z internetu, která mi budou říkat, že jsem tlustý a neměl bych už dělat tabletopy. Takhle to bylo celou dobu, co jsem jezdil za T1, nebyl jsem ten nejlepší profík. Uměl jsem jen pět triků, ale pokud v ně Joe Rich věřil, tak jsem v ně věřil i já, takhle to prostě je. Joe, Taj, Ruben, všichni v ně věřili. Myslím tím, že když mi dával Ruben props, tak jsem mu to věřil! Protože on věděl, o čem je ježdění. Dehart, Hawk, Dak, kdokoli z týmu… Když s nima jezdíš, tak vždycky podporujou to, co děláš a o tom je BMX. Pořád věřím, že většina lidí to má stejně a supportujou se navzájem. Kdokoli se snaží ostatní nějakým způsobem omezovat a stanovovat nějaká pravidla je absolutně vedle. „Zkrať si řídítka o tolik a drž je takhle, vevnitř, ne na kraji…“ Cože?! Já budu dělat se svýma řídítkama, co se mi zamane, co je komu po tom! Moje individuální pravidla a moje BMX, takhle by to mělo sakra být!

Narážíš na úplný začátek značky? Jelikož ne všechny prvotní názory na logo byly úplně pochvalné, což?

Přesně tak. Ale já věřím v to, co děláme. Vždycky budu stát za designérem Adamem Royem, který je mozkem značky a to i přesto, že někomu se logo nelíbí nebo jej nepochopil. Příběh, kterým jsme k němu dospěli je úžasný. Taky se každý ptá. „Chris Cole? (pozn. profesionální skateboardista)Takže potečou prachy ze skateboardingu nebo do skateboardingu?“ Lidi, vy jste úplně mimo. Chris vyhrál pár contestů, měl peníze navíc a řekl mně: „Já věřím v to, co děláš, chci ti pomoct odlepit se ze dna.“

Takže Chris je tvůj kámoš?

Samozřejmě. Není to jeho značka, nechce ji ani vést, chce být pouze součástí toho, co dělají jeho přátelé. Je to chlápek, kterému společnosti platí za to, že nosí jejich věci. Cultu pomohl, protože chtěl a ví, že se mu vynaložené prostředky třeba nikdy nevrátí. Investoval do něčeho, čím by jeho přátelé možná mohli jednou prorazit.

 Jedna rychlá historka… Tuhle chci říct. Točili jsme v ditchi do Stay Fit Dakem a Chasem a volal mi právník. Tehdá už jsem byl na pochybách a právník mi říká: „nevypadá to dobře, nejspíš budeš muset jít pryč z FITu.“ Zaplavily mě emoce, byl jsem naštvaný jako hrom a Dak s Hawkem hnedka přišli o chuť něco točit. Říkali mi: „hele, vykašleme se na to, jsme s tebou a podpoříme tě v čemkoli, co budeš dělat.“ Tahle chvíle mě hrozně nakopla. Najednou byly všechny problémy okolo FITu pryč a já si řekl, že na to kašlu. Bylo mi to už v tu chvíli jedno, protože jsem věděl, že kluci jsou se mnou a chtěli, aby přišlo něco nového.

 

 

Jen pro vyjasnění. Očividně jsi hrál zásadní roli v rozjezdu FITu, ale značku vlastnil pouze Moeller, že jo?

Shrnu to jednoduše. Před deseti lety jsme si potřásli na to, že já budu u kormidla a on mi bude krýt záda. Ale samozřejmě do toho promluvily prachy. Bylo to postaveno na mých nápadech za jeho cash.

Zmiňoval jsi právníka, myslel sis, že jsi nějakým způsobem v právu a bude se vzniklá situace řešit?

Určitě. Ještě je to otevřený případ. Pořád vlastním jméno domény na web! Takže proč vlastním doménu když to není moje značka? Moeller je chytrý byznysman, v těchto věcech se vyzná víc, než já. Věděl, jak mě pomalu dostat ze hry. Byla to pro mě lekce. Bolelo to. Říkal jsem si: „Do prčic, chlape, potřásli jsme si rukou ve strip baru, myslel jsem, že to má nějakou váhu!“ [smích] Zkus to ale říct právníkovi!

No, tohle u soudu asi neobstojí.

Chápeš? Handshake ve strip baru. Dávali jsme si kuřecí sendvič a užívali si u toho pohled na bujná poprsí. Myslel jsem, že je to jako vytesat něco do kamene! Pořád mi lidi říkaji, ať za to bojuju, ale už je to pro mě jenom pohled do zpětného zrcátka.

 

 

Zdá se mi, že si z toho můžeš vzít hodně ponaučení a nejít s Cultem stejnou cestou, což?

Přesně tak. Tohle mě řádně upnulo ke Cultu. Jsem za to ale vděčný, nezahořkl jsem. Bude to znít zvláštně, ale jsem vážně šťastný.

Jméno Cult jsi vybral, protože v kultu jsou podobně smýšlející lidé? Něco jako věřící, že?

To je jasné, hned jak mě to napadlo, bylo o jménu rozhodnuto.

Docela to sedí, kulty jsou většinou plné podivínů… Víš jak, žádná máma není nadšená, když se její dítě přidá ke kultu. [smích] Soustředit se budete především na US made rámy, ale k dostání budou i produkty vyrobené v zámoří. Bylo pro Vás důležité mít v nabídce taky produkty vyrobené v US?

Stoprocentně. BMX se pro mě vždycky orientovalo tímhle směrem. Jezdíval jsem za S&M, Standard a taky T1. Všechny jejich rámy byly vyrobeny v US, na tomhle jsem vyrostl a pořád v tuhle tradici věřím.

 

 

Zdá se, že tě docela ovlivňuje i skateboarding…

Nikdy jsem nechtěl skatovat, ale líbí se mi jejich byznys model, který funguje. Trošku jsem se jím nechal inspirovat. Hlavním rozdílem je, že skateři převzali kontrolu nad svým „průmyslem“ hnedka od počátku, zatímco my v BMX jsme prohráli s kraváťaky. Kravaťáky ale nezajímá pohled riderů na věc, jde jim pouze o jedno…  A takhle bych to já nikdy vést nechtěl. (Trošku jsme dále konverzovali na téma problematiky US made komponentů, jak je občas potřeba udělat kompromisy, aby se dalo vydělat a hoši z týmu měli možnost cestovat po světě – např. prodávat komplety, spojit síly s Vansem nebo Foxem a taky jsme nakousli spolupráci s výrobci energeťáků)

Lidi neví, jak tvrdě tihle rideři makají. Nikdo neví, že Dak jezdil na pro levelu už čtyři roky před tím, než dostal cokoli od sponzorů. Že Edwin jel z New Yorku busem do Cali. Nikdo neví, co všechno tihle kluci obětovali, aby se dostali tam, kde jsou teď. Pro mě jsou to příběhy, které by měly pomoct současné generaci k pochopení toho, že nestačí umět whipa a hned tě někdo hookne do týmu. Možná byste občas měli otisknout takové historky, co myslíš?

BMX nikomu z nás nic nedluží! Až tohle pochopíš a naučíš se podle toho fungovat, tak začneš žít vzrušující a neskutečně zábavný život!

 

 

 

Související články: trocha historie


Zpět
 
 
 
Provozováno naProvozováno na systému NetShops
Cookies Cookies
Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.
Souhlas můžete odmítnout zde.
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie podle kategorií, v souladu s vlastními preferencemi.
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků (schránka), působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Reklamní cookies
Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na Vašich zájmech, tak zvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených Vašim zájmům.
Analytické cookies
Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu, komunikaci přes náš chat a také měření výkonu našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu k Vaší návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
Personalizované soubory cookie
Používáme rovněž soubory cookie a další technologie, abychom přizpůsobili náš obchod potřebám a zájmům našich zákazníků a připravili tak pro Vás výjimečné nákupní zkušenosti. Díky použití personalizovaných souborů cookie se můžeme vyvarovat vysvětlování nežádoucích informací, jako jsou neodpovídající doporučení výrobků nebo neužitečné mimořádné nabídky. Navíc nám používání personalizovaných souborů cookie umožňuje nabízet Vám dodatečné funkce, jako například doporučení výrobků přizpůsobených Vašim potřebám.