Kdo sleduje náš blog, neunikl mu první díl seriálu SAVING THE ROSE. Tam jsme naznačili jaká je situace a co s touhle růží máme v úmyslu. Zachránit jí a dokázat, že stačí málo, aby se šrot proměnil v leštěnku a navíc udržet rozpočet relativně při zemi.
Nový lak byla nezbytnost, která jak všichni víme dokáže zázraky. Lak se dá poladit i v domácích podmínkách, ale my jsme se rozhodli využít služeb lakovny. Takový byl postup.
Potřebovali jsme odstranit původní lak...
Nejúčinější způsob, jak zbavit rám a další díly původní barvy je pomocí pískování/tryskání. Tahle zaběhlá metoda využívá proudu drobných částic, které dokonale zbaví povrch původní barvy, mastnoty i rzi. Nejpoužívanější abraziva na tryskání jsou ocelová drť, křemičitý písek či struska. Opracovaný materiál je po pískování dokonale čistý a připravený k dalším povrchovým úpravám, což je v našem případě lakování.
Když jsme díly zbavili barvy, měli jsme možnost vše detailně prohlédnout a zkontrolovat. Existují i odbornější metody, jak ověřit neporušenost konstrukce, ale nám stačila vizuální kontrola.
Svařit, nebo vyhodit?
Juraj je prase a že nepoužijeme potrhanou sedačku, ani sjeté pedály, to jsme věděli hned. Teď jsme ale objevili malou prasklinku na rámu a... no chceme z kola udělat spíš raritní leštěnku, než kolo pro Juraje na sezónu 2020 a proto jsme se rozhodli, že si zaslouží zavařit.
Měli jsme to štěstí a nabídl se svářeč nejen zkušený v oboru, ale také s kořeny v BMX. Dan se ukázal jako dar z nebes, protože ví, jak má takový svár vypadat a zkušeností se svařováním metodou TIG má na rozdávání. Právě TIG bývá někdy označován za vyšší dívčí v oboru sváření, protože výsledné sváry jsou v kombinaci s šikovným svářečem maximálně precizní. Svařovaný materiál se sváří pomocí netavící se elektrody v ochranné atmosféře inertního plynu buď pouhým slitím dohromady, nebo s pomocí přídavného materiálu. To je přesně to, co potřebujeme a Dan to umí! Označili bychom ho za umělce, protože techniku svárů by mu záviděli i samotní výrobci. Ještě jednou díky moc!
Konečně nový lak...
Po chvíli rozmýšlení, jsme jako základ pro tuhle záchranu vybrali matnou černou. Výhodou využití lakovny není jen odborné tryskání, které zajistí perfektní povrch pro novou barvu, ale také Komaxit. Jde o povrchovou úpravu práškovým lakem za pomocí elekrolýzy. Principem je elektrostatické nabití prášku a lakovaného dílce protikladnými náboji, díky čemuž se prášek uchytí na povrchu lakovaného dílce. Následně je lak vytvrzen ve vypalovací peci při teplotě 180°C, která zajistí fixaci k lakovanému povrchu. Po vychlazení tvoří poměrně pružnou a velmi odolnou vrstvu.
Kvalitní a na pohled dokonalý lak nás nakopnul a co s tímhle původně šrotem uděláme dál, to se dozvíte v dalším dílu!