Dlouho tu nebyl žádný článek zabývající se údržbou a obecně technickou stránkou kola. Proto jsme pro Vás společně se Zdendou Weiterem dali dohromady tohle. Je to právě Zdenda, kdo Vám zaplétá kola, skládá komplety a další. Nevěřili by jste tomu, ale dokáže i opravit Freecoaster. Ale o tom třeba příště. Jak název napovídá, dnes se budeme točit kolem výpletu kola.
Kdo kdy zkoušel vyplést kolo, možná zjistil, že to není až taková věda. Věda možná není kolo vyplést, ale vyplést ho dobře, to už trochu ano. Vybrat vhodnou délku drátů je dost zásadní, s čímž naštěstí pomohou on-line kalkulátory (najdete snadno po zádání slov jako bmx spoke calculator do vyhledávače). I tak ale není nad zkušenosti a Zdenda hned dodává “Výběr správné délky je dost zásadní. Nejde jen o to drát přichytit na kraj niplu, ale ideálně by měl sahat až do úrovně ráfku. To podpoří celkovou tuhost a odolnost výpletu” Klíčové je samozřejmě to, aby bylo kolo rovné po všech osách a výplet měl potřebnou tvrdost. Při vyplétání je nutno s dráty zacházet s rozmyslem, protože když dojde k ohnutí drátu za únosnou mez, ztratí svou pružnost a tím i požadované vlastnosti. Vytvořit na novém ráfku při dotahování osmu, to taky není zrovna výhra. Investice do kvalitního ráfku nebo drátů ovlivní pevnost výsledného kola dost, ale pokud dojde k jejich deformaci už při vyplétání, je to trochu mimo. Tohle se už Zdendovi nestává a kola zapletená u nás dosahují maximální pevnosti s ohledem na použité díly. Díky programu YOUR CUSTOM WHEEL Vám nejen kolo zapleteme, ale navíc i cenově zvýhodníme. A to potěší!!
Právě nám přišly sady Titanových drátů od TheShadowConspiracy, které dokáží shodit dobrou stovku gramů. Sada stojí přes 3 tisíce a pokud do nich zainvestujete, nechte zaplétání na odbornících. Na nás. (smích)
Dobře zapletené kolo nejen že víc vydrží, ale také rychleji jede. Jestli si lámete hlavu s tím, jak to ten a tamten dělá, že je v poletech o metr výš než Vy, možná to bude tuhým výpletem a 100 PSI tlakem v pláštích. Učit se nosemanual na předním kole ve tvaru osmičky… Hodně štěstí. Při dopadu z výšky je taky určitě příjemnější, když výplet podrží, než když se kolo žvýkne.
Může to znít jako paradox, ale nově vypletená kola znamenají starosti. Při vyplétání se snažíme dráty usadit na svá místa a jejich zatížením docílit efektu už zajetých kol. I tak je ale potřeba si hlídat tvrdost výpletu a po prvních dnech ježdění kolo dotáhnout. U zajetých kol už si stačí udržovat rovná kola a v případě potřeby lehce vycentrovat a dotáhnout dráty. Tuhý výplet značně předchází vytvoření osmy, nebo poškození ráfku. Ani drobné centrování kola není až taková věda, pokud je kolo udržované. Postačí centrklíč a mozek. Návody se na internetu určitě najdou a pomůže taky rada od zkušenějších jezdců.
Výplety v dobrém stavu dost ovlivňují celkový dojem z kola a jeho chování. Pro parkové a trailsové ridery by měla být motivací hlavně rychlost. Mít výplet v žádoucím stavu znamená dostatek rychlosti na řadě skoků, v parku, nebo víc energie v radiusu. Na streetu dostávají výplety hodně zabrat i vlivem grindování a většina riderů na to příliš nedbá. Právě díky grindování se dráty často deformují a následně praskají. Z vlastní zkušenosti vím, že odkládat doplnění prasklých drátů se nevyplácí. Ve vzniklé mezeře dochází k velkému náporu na okolní dráty a když dojde na tvrdý dopad, hrozí vytržení drátu i s niplem z ráfku, nebo jiné poškození ráfku. Přesně to se mi stalo a ráfek na vyhození. Nepotěší.
Zamezit praskání drátů vlivem grindování pomůže také vhodný výběr hub guardů.