HOW-TO: BARSPIN WITH JAN JUNIOR PEČEŇANapsal Jan Pečeňa | 13.01.2012

 

1. PRVNÍ KROK - SMĚR PROTÁČENÍ BARSPINU


První krok k naučení je potřeba zkoušet barspin na zemi. Stačí si opřít kolo o zeď a přední kolo zvednout do vzduchu. Nohama chytnete sedlo a protáčíte řidítka. V této chvíli je dost důležité uvědomit si, na kterou stranu budete řidítka protáčet. Pokud jezdíte pravou nohou dopředu, budete řidítka protáčet doleva (takže pravou rukou).

Jestli jezdíte levou nohou do předu, pak to budete dělat naopak. Pokud byste to dělali obráceně, barspin Vám půjde hůř v točkách a do technických věcí. Je nesmírně důležité se nad tím zamyslet rovnou, není nic horšího, než se barspin následně přeučovat.

 

 

2. DRUHÝ KROK - OD MOLITANU PŘES PLOŠINKU AŽ DO DOPADU


Dejme tomu, že barpin na zemi zvládáte bez problémů. Teď Vám popíši jak se naučit barspin do molitanu, na plošinku funboxu a pak rovnou přes celý funbox.


MOLITAN

Jak se učit barspin do molitanu? Začněte dělat one hand x-up a postupně se snažte si řidítka podávat do druhé ruky. Ze začátku Vám to nepůjde, ale postupem času se to naučíte dělat rychleji a z one hand x-upu bude solidní a rychlý busdriver (podávaný barspin). U učení barspinu do molitanu je velká šance, že Vám kolo ulítne a vy padnete z velké výšky na něj. Proto bych doporučil se odrážet víc na zadní kolo a nebo se barspin učit ve sto osumdesátce. Těmito způsoby omezujete možnost píchnout si řidítka do břicha nebo kamkoliv jinam.

 

PLOŠINA FUNBOXU

Řekl bych že málo z Vás má možnost skoku do molitanu, takže Vám vysvětlím, jak se to naučit rovnou na tvrdo. Tento postup je určitě složitější, ale já jsem se to takhle naučil a teď už barspin umím dobře. Rozjedete se na funbox rychlostí abyste vyletěli aspoň trochu do vzduchu. Při prvních pokusech se snažte vylítnout z rádiusu oběma kolama zároveň, abyste byly hned po odrazu srovnaní a připravení protočit řidítka. První věc kterou musíte po odrazu udělat je natáhnout nohy a snažit se stisknout sedlo, abyste měli prostor na protočení řidítek. Tělem se snažte dostat nad řidítka. Pokud jste tohle všechno udělali, můžete začít protáčet řidítka. Při prvních pokusech Vám kolo bude ulítávat, ale po dalších pokusech Vám to půjde určitě líp (viz Čmelák ve videu).

 

 

3. BUSDRIVER - ŘIDIČ AUTOBUSU


Já jsem se nejdřív naučil řidítka házet, ale postupem času jsem začal dělat busdriver a dělám ho do teď. Podle mě je lepší se pořádně naučit řidítka vést rukou (busdriver), než je házet. Celkové učení busdriveru je složitější, ale když se ho naučíte dobře budete mít v barspinu větší jistotu. Jak udělat busdriver uvidíte ve videu.

 

 

4. BRZDOVÁ PÁKA


Naučení barspinu není úplně jednoduché, ale stojí to za to. Já mám na barspinu rád, protože se dá dělat všude jak na streetu v parku tak i na dirtu. Moje poslední rada bude pro ty kluky co vozí brzdu. Pokud protáčíte řidítka doleva, tedy pravou rukou, bude Vám určitě při chytání zavázet páčka. Tento problém sem měl taky a vyřešil jsem ho tím, že jsem si páčku dal na levou stranu řidítek. Od té doby mě barspin baví ještě víc (pozor, přehození páčky může mít následně vliv na invert).

Děkuji všem lidem co se podívali a doufám, že jsem Vám aspoň trochu pomohl. Toto how to není poslední a tak Vás prosím aby jste pod článek napsali jaký trik by jste se rádi naučili. Mějte se a hodně štěstí při učení. Junior

 

BARSPIN TIPY


K barspinu Vám také pomůže správně uzpůsobené kolo. Čím baculatější sedlo v začátcích budete mít, tím rychleji se Vám jej podaří chytit koleny. Mezi široká sedla patří např. Éclat Pivotal Gonzo Fat Padded, Federal Pivotal FAT, United Beacon MID nebo Shadow Solus MID. 

Neméně důležité jsou při učení barspinu chrániče kolen. Nejenže zabrání zranění, ale také do značné míry zmírní odřeniny vnější části nohou v oblasti kolen v místě chytání sedla. Fuse Knee "Full Defence" jsou mohutnější chrániče kolen. Užším modelem je pak Fuse Knee "Light Defence". 

V případě, že se Vám nechce měnit pozice brzdové páky, pak je potřeba zvolit brzdovou páku co nejmenší velikosti a bez ostrých hran. Mezi takovéto brzdové páky se řadí Éclat SNIPER.

 

BARSPIN HISTORIE


První protočení řidítek, přesněji half barspin, odjel ve vertikální rampě Todd Anderson v roce 1987. Jeremy Alder o něco později protočil řidítka o celých 360°, podařile se mu tedy odjet celý barspin. Mat Hoffman byl prvním riderem, který začal barspin kombinovat s dalšími triky jako např.: barspin to no footer, barspin to x-up nebo barspin to barspin back. Chad Kagy odjel poprvé barspin to barspin to barspin (triple barspin) na X-Games v roce 2005.

V České republice odjíždí první barspin v roce 1994 Pavel Černý na bikrosové dráze v Bohnicích. Double barspin odjíždí Kamil Feifer v roce 2001. Barspin to wallride vrátil jako první Honza Martínek v roce 2003 stejně jako double truckdriver (360° double barspin) a závodech X Cup ve Strašnicích v roce 2006 (tento český seznam zmapoval Viktor Plas).

Barspin je univerzální trik a lze jej využít pro park, street, dirt/tailsy i flatland.

 

VAŠE KOMENTÁŘE K HOW TO BARSPIN VE FÓRU


Podělte se o Vaše zkušenosti týkající se učení barspinu. Je pro začátek lepší si lehce zvednout sedlovku se sedlem výše ke kolenům? Pomohlo Vám to? Myslíte si, že je lepší mít při učení barspinu gripy bez obruby? Na jaké další zlepšováky jste ještě přišli? Pomohlo Vám toto how to k naučení barspinu - podělte se s námi o Vaše názory a jistě zajímavé poznatky. TBB fórum - How to barspin.

 

PODĚKOVÁNÍ


Děkujeme Tomáši Siničákovi za kvalitně zpracované sekačky, díky kterým bude barspin mnohem snazší pochopit.
Děkujeme Tomovi Cardovi za jeho čas strávený nad natáčením a následným střihem tohoto how to.
Děkujeme Juniorovi za skvěle zvládnutý barspin a vtipný nápad se čmelákem. 
 

Související články: how to jan pečeňa video zbrojovka pul indoor


Zpět
 
 
 
Provozováno naProvozováno na systému NetShops
Cookies Cookies
Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.
Souhlas můžete odmítnout zde.
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie podle kategorií, v souladu s vlastními preferencemi.
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků (schránka), působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Reklamní cookies
Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na Vašich zájmech, tak zvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených Vašim zájmům.
Analytické cookies
Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu, komunikaci přes náš chat a také měření výkonu našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu k Vaší návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
Personalizované soubory cookie
Používáme rovněž soubory cookie a další technologie, abychom přizpůsobili náš obchod potřebám a zájmům našich zákazníků a připravili tak pro Vás výjimečné nákupní zkušenosti. Díky použití personalizovaných souborů cookie se můžeme vyvarovat vysvětlování nežádoucích informací, jako jsou neodpovídající doporučení výrobků nebo neužitečné mimořádné nabídky. Navíc nám používání personalizovaných souborů cookie umožňuje nabízet Vám dodatečné funkce, jako například doporučení výrobků přizpůsobených Vašim potřebám.