Martin se sám ozval, že jsme tu dlouho neměli žádný bike check. To je pravda, ale naštěstí jen do této chvíle. Martin si totiž vyskládal kolo na rámu, který není moc často k vidění a navíc má svoje léta. Celý bike check se proto ponese v tak trochu retrospektivním duchu.
Jak se ukázalo, Martin Šťastný není ani zdaleka obyčejným nadšencem do BMX. Dle jeho slov je začátečníkem, který si plní svá přání z mládí. Jde o trochu odlišný přístup k BMX, než s jakým se běžně setkávám, ale sympatický. Samotné skládání kol bere Martin jako koníček, což se v BMX už vůbec nevidí. Víc už ale v rozhovoru.
Sám jsi napsal s návrhem na bike check a poslal super fotky, díky moc za to! Zmínil jsi pak, že co by mohlo lidi zajímat, je rám, který má svá léta a moc často se nevidí. I já si uvědomuju hodnotu rámu T-1, který navíc vypadá v super stavu. Musím ale přiznat, že jsem dobu největšího boomu T-1 ne tak úplně zažil. Ne, že by se mě T-1 vůbec nedotklo, ale mám pocit, že jsem spíš zažil jakousi “post-eru”. Období, kdy vyšlo video T-1 Colorado, na to jsem v té době koukal pořád. Samozřejmě vím něco o T-1 rampě, vím kdo je Joe Rich, četl jsem rozhovory s Taj Mihelichem. Něco vím, ale... Máš k tomu co říct?
Na úvod bych měl asi říci, že jsem úplný bmx začátečník. Vždycky mě bmx hodně lákalo, ale „v mládí“ jsem se věnoval spíš hraní na kytaru nebo ježdění na prkně. Ke kolu jsem se dostal až teď (sorry za ten výraz) „na starý kolena“ (27). Kdybych se dostal k bmx v nějakém schůdnějším věku (cca deset let zpět), jako spousta mých vrstevníků, ano, asi bych ten T-1 vlak ještě chytil. Na liberecku se dříve jezdilo hodně. Asi to trošku bylo i tím, že tu byly dobře dostupné díly ze shopu cykloferda, což byl taky jeden z mála zdrojů v ČR pro nákup nejen T1 dílů, ale i Animal, Fitbike, Deluxe a dalších. Co jsem se tak vyptával kluků, co dříve jezdili, T1 vnímali jako takovou značku srdcařů. Já mám rád, když lidé dělají věci, co je baví, protože pak to celé dává smysl / zapadá - z téhle značky tento pocit mám.
Rozvinuli jsme téma kolem značek v BMX a sympatiích k nim…
Co se týče značek BMX komponent, obecně mám pocit, že takové ty souhrnné informace (kdo jsme, co jsme, co děláme, atd..) se hledají celkem špatně. Já jsem samozřejmě přečetl pár článků, ale pamětník určitě nejsem. Potom, co jsem koupil svůj T1 rám a pátral jsem po typu, psal jsem si s Edem z T1 na facebooku, který mi s tím hodně pomohl (mimochodem, Terrible One na facebooku taky sdílí fotky krásných kol z aktuální produkce od kluků z celého světa – to je pěkné sledovat). Pokud bych měl k této tématice alespoň přihodit nějaké video, je to určitě Live Slow, Ride Fast – Russel Brindley. Tohle video jsem jeden čas pouštěl všem svým známým od babiček až po kolegy v práci. Týpek s děckem, ženou, starým domem, který to takhle dává, to je prostě skvělý. To je asi to kouzlo na který ses ptal.
Ze současných značek mě aktuálně nejvíc baví Federal. Rukou mi prošlo pár dílů od Animal, Mutiny, Shadow, Cult, BSD, Rant, Primo, Subrosa, atd.. Dnes je to asi hodně o jezdcích, kteří pro značku jezdí. Když jsem poprvé viděl DVD Dan’s comp „Roll Call“, kde na desáté minutě jede mladý Stevie Churchill, byl jsem hodně potěšen. Když si dneska chci udělat pohodu, pustím si Brighton Ain’t Ready, kde má Dan Lacey malý, ale přesto významný vstup – tohle video mě fakt hodně baví / hudba - boží. Když chci jen nasát atmosféru, pustím si Dan Lacey – Beyond. To je asi to, co mě táhne směrem k Federal.
Aha, aha, už chápu situaci. Video “Live Slow, Ride Fast” je super a z tvých slov je cítit velké nadšení. Možná se i trochu vidíš ve stylu života Russela? Je skvělý vidět, že si člověk najde v BMX to své ikdyž mu zrovna není patnáct.
Informace o značkách se asi hledají těžko, ale za značky většinou mluví jasně jejich činy. Videa, fotky, jejich sociální sítě, stejně jako rideři utvářejí image značky, na základě kterých si pak vytváříme sympatie my.
Máš pocit, že současným značkám a jejich produktům něco chybí? Nebo je to jen nádech nostalgie, co dodává T-1 to něco navíc? Mě osobně Federal momentálně baví taky asi nejvíc. Baví mě, že z toho cítím Evropu (Anglii) a velký vliv mají asi taky videa od Richarda Forneho. Možná i díky Čendovi (Michal Šmelko pozn. red.) je mi tahle značka prostě nejbližší.
Mně se současný výběr líbí a díly mi přijdou na dobré úrovni. Někdy bych třeba čekal, že budou komponenty dotažené víc do detailu, hlavně ve vztahu k ceně dílů, která není úplně nízká. Taky mě trošku mrzí, když koupím díl za raketu a je vyroben na Thaiwanu. Ne, že bych nechtěl, aby měli lidi na Thaiwanu práci, nebo že by to nějak snižovalo kvalitu komponent, ale přeci jen, čekal bych, že díly budou vyrobené v lokalitě, ve které celá značka působí. Ta přidaná hodnota u T-1 asi byla i v tomto, i když jsem četl, že část produkce také dodávaly z Asie. Jak to je dnes, nevím. Všechna čest značce, která působí v místě vzniku, dává práci lidem ve svém okolí, dělá ručně, hlídá úroveň.
Jo, čistá Amerika. S myšlenkou lokální působností značek naprosto souhlasím. Smutná realita, že ekonomika a její růst je v dnešním světě na prvním místě a už vždycky bude. Těžko pak konkurovat, byť s dobrým úmyslem. T-1 rámy se ale opravdu pořád vyrábí v USA, přesněji ve fabrice S&M. V současnosti ale jen v malém nákladu z velké části závislém na předobjednávkách.
Zpátky ke kolu. Jak zmiňuješ, dostal jsi se k BMX až nedávno a pokud jsem pochopil souvislosti, motivací pro tebe není jen pohyb, ale taky samotné skládání kol. Už teď pomalu stavíš nové kolo a to o poznání současnější. Zkus popsat, co tě na tom procesu baví, protože pro většinu čtenářů je rozebírání/skládání kola jen nutné zlo.
Mám pocit, že se životní tempo vrhlo nějakým zvráceným směrem. Já občas bývám unavený „v hlavě“, a potřebuju to nějak vyřešit. Stejně jako někdo staví veterány, někdo hraje volejbal, já si skládám kola. Vždycky, když mi přijde nový díl na kolo, vnitřně se zaraduju, dlouho si ho prohlížím a těším se, až ho zakomponuji k ostatním. V životě je asi důležité mít nějaký to svoje TO a pro mě jsou to teď kola.
Moc se mi líbí, že dostalo kolo osazení plášti T1 x Animal, které bych sám jednou chtěl vyzkoušet. Máš k plášťům co říct, nebo si netroufáš? Zmínil jsi, že jsi začátečník…
Mně se ty pláště taky líbí. Při vybírání mě samozřejmě směrovala kooperace s T1, ale jo, jsou to zajímavé pláště. Přijde mi, že kolo má dobrou setrvačnost (nejspíš kvůli hladkému vzorku) a krásně drží stopu. Kdybych měl říct i nějaké proti, přijdou mi docela těžké – je to fakt kus matroše.
Jaká je motivace za stavbou dalšího kola? Vzhled? Zvědavost z nových dílů? Nebo tě prostě jen baví ten proces a výsledek jako celek?
Když jsem dostavěl T1 kolo, udělal jsem repas odrážedla Subrosa Altus pro svoji dceru (nový, lak, namazat, dotáhnout, dofoukat atd...). No s příchodem zimy mi dělání kol začalo chybět. Chvíli předtím jsem si pustil video Dan Lacey – What I ride, kde představuje svoje DLX kolo na pastel blue rámu. To kolo mě totálně zabilo. Na začátku jsem hodně váhal kvůli financím, ale bylo to silnější. Zrovna teď, když děláme rozhovor, čekám každou chvíli až mi GLS přiveze nové kliky Animal Akimbo. Bude to šleha, hehe.
V téhle souvislosti Martin posílal fotku klik Animal, které mu právě dorazily. Evidentně ho překvapilo, jak moc si v Animal pohráli s balením klik.
Jen pro upřesnění a představu dodám, že Martin skládá kola postupně. Postupně kupuje díl po dílu a je to tak dlouhodobější proces. Možná právě díky tomu přináší tolik uspokojení.
Zmiňuješ taky, že má tvá dcera odrážedlo Subrosa. To vypadá, jako že tě BMX vážně chytlo a žiješ si svůj sen. Máš i nějaké ambice co se týká ježdění?
Velké určitě ne. Chtěl bych se naučit pár základních triků. Byl bych taky rád, kdyby se mi podařilo příští rok trochu vynechat ježdění autem, a víc zapojit kolo. Cítím, že mám nedostatek pohybu. Fakt hodně se těším, až vyrazíme s dcerou na první projížďku.
Nějaký díky na závěr? Já děkuju za tvůj čas a nadšení, a zase tak trochu jiný pohled na BMX.
Dík Honzovi Šafárovi za nafocení kola – fotky se mi moc líbí. Jeden dík taky TBB týmu – nikdy jsem neměl sebemenší problém s nákupem - vždycky TOP servis.
PARTLIST
Rám: Hickerson / Moody T-1 Frame (2008)
Vidlice: Snafu Race Fork
Řidítka: Shadow Vultus 9“
Hlavové složení: Mutiny
Gripy: ODI LONGNECK ST
Představec: Simple Systém V3 49mm
Brzda: Rant Spring brake
Kliky: Primo Pro 175mm
Středové složení: TBB Spanish BB 22mm
Pedály: Hoffman Bikes Solemate
Převodník: Profile Imperial 25T
Řetěz: Shadow Interlock V2
Sedlo: Mutiny Classic
Sedlovka: Mutiny Tri-pod
Ráfky: Proper
Zadní náboj: Primo Mix Cassette 8T
Pláště: Animal T1 2,20“