Čtyřdílná řídítka jsou již nějaký ten pátek znovu v trendu a díky riderům jako Simone Barraco nebo Brandon Begin si získávají čím dál tím větší oblibu. Tento design byl jedním z původních tvarových řešení řídítek v minulosti a proto se na jejich vývoj podíváme podrobněji. Od počátků freestyle BMX datujících se přibližně do let 1960 - 1970 se podoba BMX kola značně vyvinula. Řídítka, jakožto jeden z komponentů, který hrál velkou roli při designování kola, procházela velkými změnami a všemožným tvarovým řešením a jedním z nich byl i čtyřdílný design.
V roce 1989 firma GT Bicycles přišla s novým typem řídítek, kterými osadila všechna svoje kompletní kola a která nabídla k prodeji i samostatně. Na svých kolech je navíc vozili top rideři té doby - Dave Mirra a Joe Johnson, který vymyslel tailwhip. Řídítka čtyřdílného designu měla na tu dobu průměrné rozměry ale o to zajímavější sklon 5° upsweep a 8° backsweep. Díky tomu si získali velkou přízeň a způsobili ve světě BMX malou senzaci i přesto, že často praskaly.
V 90. letech proběhla Amerikou první vlna úpadku BMX a GT Bicycles se snažili udržet na tomto poli zuby nehty. Proběhlo však několik razantních změn v celkovém marketingu firmy, týmu a i produktové řadě. Výsledkem bylo zrušení výroby 4-dílných řídítek z éry Joe Johnsona. Příliš mnoho riderů ale toto ani nepostřehlo, protože ve výrobě byly pevnější modely od značek, které v tu dobu už měli mnohem větší popularitu jako Hoffman Bikes či S&M. Jeden rider však zůstal těmto řídítkům nakloněn.
Tou dobou byl Bob Scerbo jeden z mladých riderů, který přicházel na scénu. Ralph Sinisi z Animalu říká o jejich prvním setkání: “Byl to nějaký 14 letý kluk na našich lokálních trailsech, který dělal všechny tý šílený věci jako 720 a podobně. Nemyslím si, že jsem do té doby viděl 720 naživo”. Ralph si také všiml jeho řídítek. “Jsem si jistý že vozil řídítka Joe Johnsona a to bylo hodně zvláštní, protože tahle řídítka byla populární spíš v 80. letech ale v 90. letech je prakticky nikdo nevozil” říká Ralph. Scerbovo řídítka byla vyčnívala z řady už tou dobou. Mezi Ralphem a Bobem vzniklo pevné přátelské pouto a v průběhu let vzniklo spoustu videíí, vyrazili na nespočet tripů, ježdění zažívalo progres a Bob pořád vozil ty stejná řídítka. Když roku 2000 Ralph rozjel Animal bikes, Bob se stal týmovým jezdcem a video producentem, který sbíral poslední kousky GT čtyřdílných řídítek od všech, který byli ochotni mu je dát nebo prodat.
Bob byl známý hlavně díky svému obrovskému bunnyhopu a lidé často říkali, že je to právě díky jeho řídítkům. “Začal jsem tomu věřit, když jsem ho viděl přeskočit plot, který měl určitě nejmíň 150 cm” říká Ralph. A tak došlo přirozeně také k tomu, že se repliky GT řídítek začaly vyrábět pod značkou Animal. Bobovi docházeli řídítka a tak se s tím muselo něco udělat. Pár GT řídítek putoval ke konstruktérovi Peteru Barrellovi, který měl jediný úkol - udělat je pevnější.
Tak vznikla čtyřdílná řídítka založená na GT designu. Základní úhly byly stejné, jen některé parametry se změnily, tak aby byla zvýšena pevnost. Tou dobou něco jako čtyřdílná řídítka vůbec neexistovala a byla prakticky zapomenuta. To ale Animal partě vůbec nevadilo. “Prostě jsme je začali vyrábět, protože Bob je měl nejraději a bylo nám jedno, jestli se to bude prodávat” dodává Ralph.
Rozhodnutí dělat tyhle řídítka byl velký risk. Animal byla jediná firma, která dělala čtyřdílná řídítka ve světě, ve kterém všichni vozí dvoudílná. Ale chvíli po jejich vyrobení se všechno změnilo. Nejprve je vozili jen opravdoví nadšenci, ale postupně si získávali svojí popularitu. A vedle Scerba, který měl zajištěný přísun svých řídítek je začali vozit i další týmoví řideři jako Lino Gonzalez, Butcher nebo Edwin De La Rosa.
Původní Scerbo bars nakonec prošli několika inovacemi až po řadu Mk3 a v dnešní době pokračuje výroba těchto řídítek pod názvem Big4 Bars s modernějším designem a parametry, která sice příliš nezapadají do dnešního konceptu vysokých řídítek, ale rozhodně se postaraly o zrod všech ostatních svého druhu. Bez Animal bikes a orotodoxního přístupu Boba Scerba by dnes nejspíš nikdo čtyřdílná řídítka od značek jako Stranger nebo Subrosa nevozil. A proč? Protože by řádná čtyřdílná řídítka nebyla a tento tvar by zůstal nadobro pohřben v BMX historii.