Vždy, když vybíráme na své kolo nový komponent, setkáváme se z různými čísly a materiály, ze kterých je vyroben. Věřím, že většině tyto čísla nic neříkají a proto si je zkusíme v dnešním článku trochu přiblížit a stručně vysvětlit o co jde.
Nejčastěji používanými materiály na výrobu BMX komponentů je ocel a hliník. Z oceli se vyrábí základní komponenty jako rám, vidlice či řidítka. Ostatní komponenty jako ráfky, představce, převodníky a tak dále, se vyrábějí z hliníku - respektive z jeho slitiny s mědí a hořčíkem, kterou známe pod názvem dural. Z duralu se vyrábí většina "cyklo" komponentů (například u běžného horského kola je z něj vyrobeno téměř vše). Oproti klasickému hliníku je dural o něco těžší, ale zato až pětkrát pevnější a tvrdší. Pevnost i tvrdost se vyznačuje teplenými úpravami (v BMX nejčastěji T6). Dural lze snadno obrábět, spojuje se svařováním (kromě leteckého hliníku - slitina 7075), pájením, nýtováním nebo se z něj dá také odlévat. Dural je chemicky odolný a dá se dobře povrchově upravit či barvit (elox).
Pohled do výrobní haly Profile Racing
Jednotlivé díly vznikají ve zkratce takto. V úplném počátku je nějaký kus hliníku, který se v peci roztaví přibližně na 780° (dle typu se teploty liší). Roztavený hliník se nalije do formy, kde vznikne jeho odlitek, ten se následně vyjme a zchladí. Takovýto odlitek se potom zbaví různých otřepů a nedostatků. Poté se obrábí a dále zpracovává až do podoby, jaké známe třeba ze svého kola. Na různé výrobky se používají různé slitiny. Nás budou nejvíce zajímat slitiny ze série 6000 a 7000, respektive 6061T6 a 7075T6, které jsou v BMX nejpoužívanější.
Při výběru vhodné slitiny pro konkrétní komponent se musí zvážit různá kritéria:
-
Je-li požadovaná svařitelnost, nemůžeme použít letecký dural 7075. Proto například při výrobě ráfků, kde se používá svařitelný spoj používají skoro všechny firmy materiál 6061 a nebo 7005, který lze svařit.
-
Pokud je požadována maximální pevnost součástky při minimální hmotnosti používá se především slitina 7075 (letecký hliník).
Asi nejdůležitější vlastnosti materiálu:
-
mez pevnosti Rm (měreno v MPa): napětí, při kterém ještě není porušena celistvost materiálu; za touto hodnotou dochází k destrukci materiálu
-
mez kluzu Rp (měreno v MPa): napětí, po jehož překročení nastává trvalá deformace materiálu; do této hodnoty napětí jsou všechny deformace elastické s návratností na původní délku v nezatíženém stavu.
V tomto porovnání dosahují slitiny 7000 vyšších pevnostních hodnot než slitiny 6000 ale výsledné vlastnosti komponentů však nezávisí pouze na použitém materiálu, ale především na jeho následném zpracování. Tepelné zpracování se provádí pro zvýšení pevnostních hodnot a rozměrové zpracování pro optimalizaci profilu v konkrétním místě namáhání.
Trubkové profily hliníkových slitin
Použité slitiny na jednotlivých komponentech
Jak jsme již zmínili na začátku z hliníku se vyrábí naprostá většina BMX komponentů. Ne každý je ale ze stejného materiálu a ne všechny značky používají na své komponenty totéž. Tady je pár příkladů:
Ráfky
V dnešní době se z hliníku vyrábí úplně všechny ráfky. Kvůli svařovanému spoji se nesmí používat slitina 7075, proto většina značek používá slitiny 6000 (především 6061T6). Mezi vyjímky patří snad jen Animal, který používá slitinu 7005 a Odyssey, kde používají slitiny jak ze série 6000 (Hazard Lite), tak 7000 (Seven K-A). Éclat využívá i jiné slitiny, například 6066 (ráfky Trippin, Phantom, Mercury), 6011 (ráfek Jaw) nebo již klasiku v podobě 6061 (ráfky Polar). U ráfků však nezáleží jen na použitém materiálu, ale také na jeho "profilu", kolik má stěn a jaké má rozměry nebo také na jeho hmotnosti (čím je těžší, tím více by měl vydržet).
Průřez ráfky Éclat Mercury a Phantom
Kliky
Většina bmx klik je vyráběna z oceli, ale najdeme i pár hliníkových. Jako například staré známé Primo (
Hollowbite a
Powerbite), které jsou z leteckého hliníku 7075. Dále
Éclat Maverick ze slitiny 7000 nebo kliky
Shadow Noctis z materiálu 7075T6. U všech těchto klik je samozřejmostí pevná CrMo osa. Ta z hliníku být opravdu nemůže!
Náboje
U nábojů je z hliníku vyrobeno pouze tělo náboje, osa je z oceli. Jsou zde opět použity především slitiny 6061, kterou používá například značka United či Profile, ale třeba Animal a Flybikes dávají přednost 7075. Éclat má náboje jak ze slitiny 6061 (náboj Dynamic), tak i ze 7075 (
freecoaster Blind). Značky The Shadow Conspiracy a Subrosa mají své zadní náboje vyrobeny z 6061 a přední ze slitiny 2014, což je slitina s mědí vyznačující se velmi dobrou pevností.
Další komponenty
Z hliníku se vyrábějí také převodníky, kde kromě použité slitiny hraje roli hlavně tloušťka převodníku (nejčastěji 5-8 mm). Používají se opět slitiny 6061(Stranger,Éclat...) a 7075 (Shadow,United...) Mezi další komponenty pak patří brzy(čelisti i páčky), hlavové či středové složení, hubguardy nebo kovové pedály, kde tělo je pedálu je vyrobeno z hliníku a osa z oceli a mnohé další, kde se všude až na vyjímky používají slitiny 6061 a 7075.