V této době vyslat celý tým a filmaře do ciziny každé 2-3 týdny po více než dva roky, aby natáčeli jeden jediný projekt, není uplně nejchytřejší rozhodnutí pro marketing BMX společnosti. Ale o kolik by se posunul náš sport dopředu, kdyby neexistovali lidé, kteří se do toho nebojí pořádně šlápnout. Pokud bychom se rozhodovali všichni pouze na základě finančních výdajů, rozhodně bychom žili v mnohem nudnějším světe - ve světě ve kterém je také mnohem méně full-length projektů.
Ian Morris stál na obou koncích provazu - jako týmový rider i jako majitel značky a provedl United bikes skrze jeho desetiletou existenci. Někdo s takovýmto nadhledem má jasnou představu, co vlastně chce dělat a naštěstí pro nás a celý BMX svět, Ianova vize spočívá v DVD projektech. Fred Murray vyzpovídal Iana pro DIG, zeptal se ho na pozadí full-length projektů, co tyto projekty znamenají pro značku a pro ridery, proč si vybral za filmaře zrovna Petra Adama a na mnoho dalších otázek. Protože je tento rozhovor více než zajímavý, my jsme se rozhodli ho pro Vás přeložit.
Otázky, foto: Fred Murray, DIG
Překlad: Tomáš Carda
Proč si myslíš že je důležité vložit tolik času a úsilí do takového projektu, když většina ostatních značek zvolila cestu neustálého vydávání krátkých editů?
Tohle je prostě to co mě baví, stojí na tom vlastně filozofie značky a osobně si myslím, že krátké edity ihned zapadnou v historii a po chvíli scrollování na telefonu nebo ipadu už si na ně nikdo ani nevzpomene. Opravdu se mi líbí pocit cestovat s partou dva a půl roku a sbírat materiál, navštěvovat nové země a vzájemně se podporovat. Je to super.
Máš nějakej odhad kolik tenhle projekt mohl stát? Vypadá to jako celkem stěžejní projekt právě v současné době, kdy si všichni stěžují na jakési období temna BMX.(Tyhle hlášky většinou vycházejí z úst lidí, kteří se snaží na BMX pouze zbohatnout, ale v současnosti je tento propad nesporným faktem, před kterým nikdo neunikl)
Když jsme projekt nakopnuli pár let zpět, měli jsme celkem vysoké prodeje ale postupně se začalo prodávat méně a celý proces se výrazně zpomalil. To zapříčinilo, že jsme si už nemohli dovolit vyslat partu každý měsíc na trip.. Představ si 5 riderů a filmaře na cestách 10 dní každý měsíc - v závislosti na lokalitě se stejnak cena takového tripu pohybuje vždy okolo 10 000 dolarů. Lety, dodávka, benzín, jídlo, bydlení a tak dále a tak dále. Postupně se to nasčítá.
United je značka, která si vždy zakládala na maloobchodním prodeji a dbala o své distributory a podporu lokální scény. V současném trendu internetového obchodování se zdá být tenhle přístup celkem špatně udržitelný. Důvěřuješ pořád tomuto schématu. Vypadá to jako bys stavěl soudržnost party a značky před výdělek. Je to tak?
Podpora lokálních shopů a scén je pro mě moc důležitá. Tak nacházíme také nové talenty jako například Jimmy Rushmore, který se k nám dostal skrze Cyclone Cycles. Získat ridera skrze podporu lokálního obchodu je mnohem lepší přístup než si někoho vybrat na základě web editů. Každý jezdí dobře ale je taky důležité, zda dokáže vydržet s partou a dobře se do ní začlenit.
Na internetové drama moc pozornost nekladu a radši se soustředím na náš prodej skrze lokální shopy. Věřím si v tom co děláme, takže se nepotřebuji ohlížet na ostatní. Každá firma potřebuje vykazovat zisk jinak by nepřežila ale myslím si že udržovat soudržnost je rovné zisku pokud se jedná o běh na dlouhou trať. Rideři poznají značky, které nic nevracejí zpět a jde jim jen o zisk.
Vypadá to že jste si navzájem v partě hodně loajální. Je to součást smýšlení celého projektu Still United?
Za 10 let United tým zůstal z 50% stejný. Pár riderů odešlo k jiným značkám nebo se vydalo jiným směrem v životě. Nepožaduji po riderech stálý přísun obsahu a věřím že méně je více. Chci aby United působilo jako kompaktní celek aby rideři neustále věděli, kdo je členem týmu.
Proč si se rozhodl vybrat za filmaře Still United Petra Adama a jaké je to s ním pracovat?
Původně měl video natočit James Cox, který pro nás dělal 6 let videa včetně This is United. V momentě kdy jsme začali plánovat projekt, James se rozhodl že si otevře tetovací salón s jeho ženou a že nebude moci naplno se věnovat projektu. I přesto ale velmi pomohl s motion grafikou a DVD. Peter Adam byl pro mě jasnou volbou, protože jsem byl vždy velkým fandou jeho práce a navíc jsme spolu strávili nějaký čas na cestách a věděl jsem že se s ním dobře cestuje. Rád bych touhle cestou Peterovi poděkoval, protože do projektu vložil opravdu všechno.
Plánujete po oficiálním vydání DVD také možnost online nákupu?
Naše světová premiéra proběhla tento víkend v novém Source Park v Hastings a poté budou premiéry po celém světě skrze naše distributory. (pozn. red. TBB-BIKE premiéru také připravuje) DVD bude v prodeji od 7.3. skrze naše distributory nebo si můžeš pořídit DVD přes náš web. Pár měsíců na to umožníme nákup Still United i online.
Něco co bys dodal na konec?
Rád bych pouze poděkoval týmu, Peteru Adamovi a všem, kteří se jakkoli podíleli na projektu. Každý do toho dal 100%, aby se tahle věc mohla uskutečnit. Díky!