Jak složit bmx kolo z krabice

 

Tento článek vznikl na základě Vašich dotazů ve znění: V jakém stavu mi přijde kolo v krabici?

Nejjednodušší odpověď zní - přesně tak, jak vidíte na této fotce. Zajisté Vás však zajímá, jak kolo zprovoznit a na to se podrobně zaměříme v následujícím návodu.

 

Pro názornou ukázku jsme Vám vše nafotili - takto je  kolo složeno v krabici.

 

ÚVOD 

 

Apelujeme na důkladné pročtení Záručního listu a Návodu k použití, který naleznete uvnitř krabice společně s fakturou.
 

Je zapotřebí si v úvodu pročíst celý Záruční list a Návod k použití.

Doporučujeme si nejprve rozmyslet, zda komplet Freestyle BMX kolo jste schopni si sami poskládat a tak případně nést následky neuznání reklamace z důvodu nesprávného seřízení kola.

Pokud ano, pak prosím zadejte své jméno, datum a místo sestavení kolo do Záručního listu (strana č. 1., prostřední část). 

Druhá možnost je tuto práci přenechat kvalitnímu cykloservisu ve Vašem blízkém okolí. Tato práce bude zpoplatněna dle jejich ceníku. Opět prosím nechte vyplnit Záruční list.

Pokud budete Freestyle BMX kolo skládat poprvé, snažte se vyvarovat několika chybám, které zmíníme v tomto článku.

 

I. POSTUP

 

0. Předpokládejme, že jste převzali od přepravní společnosti DPD nepoškozenou krabici. Je potřeba najít prostorné místo, kde můžete krabici pohodlně rozbalit, budete mít poblíž veškeré potřebné nářadí a dostatek světla.

 

 

1. Připravte si toto potřebné nářadí:

Seznam nářadí:

- kleště štípací (ostré)
- kleště kombinačky
- imbusy: 5mm; 6mm; 8mm
- otevřené klíče: 10mm; 13mm; 14mm; 15mm; 17mm
- gola klíče: 15mm;  17mm; 19mm
- vazelína
- olej
- pumpa (autoventilek)
- propiska k vyplnění Záručního listu
 

Pomocí štípaček odstraňte stahovací pásky na krabici a otevřete vrchní díl krabice. Nejprve vyndejte Záruční list, poté Freestyle BMX kolo.

 

 

2. Vyplňte Záruční list na první straně, kolonku "Osoba sestavující kolo". Pokud není uvedeno číslo prodej.dokladu / faktury prosím doplňte. 
Po vyndání kola z krabice opatrně odstřihněte všechny stahovací pásky (většinou bílé). Opatrně odstraňte všechny papírové a plastové chrániče.

 

 

3. Vyndejte malou krabičku ze dna přepravní krabice kola + vytáhněte plastový kryt na řetěz (ten na kolo nemontujte). 

 

 

V papírové krabici (často nazývána jako "příbal") se nachází:

- sedlo + sedlovka
- pedály
- odrazky + koncovky na lanka
- návod na použití (od dané značky komplet kol)
 

 

4. Vše je nyní předpřipraveno ke kompletaci Freestyle BMX kola. Dále prosím postupujte pomocí selského rozumu a popisu detailů nastavení. Detaily nastavení jsou níže v článku. Nepoužívejte prosím extrémní sílu (při dotahování, šroubování apod.). Vše před kompletací důkladně promažte. Nespěchejte. Po kompletaci znovu  zkontrolujte správné dotažení všech částí kola.

 

 

II. DETAILY

 

NASTAVENÍ ŘIDÍTEK V PŘEDSTAVCI


Začněme řidítkama. Řidítka vyndejte z plastového obalu. U představce odšroubujte všechny 4 přední imbusové šrouby. Řidítka vložte do představce a přiložte přední díl představce. Zároveň zašroubujte imbusové šrouby.

 



Tři základní pravidla:

a) dejte si pozor na správné vycentrování řidítek v představci
b) pozorně nastavte úhel (sklon) řidítek. většinou se preferuje sklon totožný s vidlicí.
c) dotahujte vždy do kříže. Více se dočtete v TBB-bike.cz Záručním listě strana 4.


pozn.: imbusové šrouby můžete lehce máznou vazelínou pro snazší zašroubování. Díky tomu lze po čase také snáž rozmontovat.

 

NASTAVENÍ SEDLA SE SEDLOVKOU


Pokračujme spojením sedla a sedlovky, které jste našli v přiložené krabici (příbalu). Sedlo musí být vždy pevně dotaženo k sedlovce.

 



Dva tipy spojení:

- klasický zámek: dotahujeme na obou stranách 14mm klíčem
- Pivotal system: sedlo má uprostřed imbusový šroub a je zakončeno „zoubky“. Šroub prochází středem sedlové trubky. Dotahujeme imbusem číslo 6mm. Pivotal sedlo lze spojit pouze s Pivotal sedlovkou, která  je zakončena protikusem a závitem pro šroub sedla.

Vždy si dávejte pozor na správný náklon sedla. Většinou má mírný záklon vzad (přední část sedla je výše než zadní). Sklon nejlépe nastavíte přímo na kole. Sedlovou trubku před vložením do rámu lehce mázněte vazelínou. Půjde snáž dovnitř i ven. Navíc zamezíte nechtěnému poškrábání sedlovky. Maximální vysunutí sedlovky nesmí překročit horní okraj výstražného znaku, nacházejícího se ve spodní části sedlovky. Sedlovku dotáhněte pomocí sedlové spony, která se nachází na rámu pomocí imbusového klíče č. 5mm / 6mm.

 

UPEVNĚNÍ PEDÁLŮ DO KLIK


V příbalu jste také našli pedály. Ty jsou vždy rozděleny na levý a pravý pedál (ve směru jízdy). Označení najdete na ose v místě závitu nebo zboku. Označení je velkými písmeny "L" (left - levý) a "R" (right - pravý). Ještě před montováním pedálu namažte osy vazelínou. Prevence je potřeba.

 



Praktická rada: oba pedály pro dotažení šroubujte vždy k přednímu kolu. Pro povolení točte klíčem ke kolu zadnímu. 

Jízda s povolenými pedály ničí vložku v klikách a to zejména u klik Primo Hollowbite apod. Dodržujte prosím pevné dotažení pedálů.

Pro dotažení pedálů použijte otevřený klíč 15mm.

Piny na pedálech často způsobují zranění holení, proto doporučujeme nákup chráničů.

 

UPEVNĚNÍ PŘEDNÍHO KOLA VE VIDLICI


Následuje upevnění předního kola. Zvolte, na které straně budete vozit pegy. Většinou se montují pegy na stranu přední nohy. Z osy předního kola sundejte v místě stupačky záchranou podložku a vložte peg pro 10mm osu. Přední kolo vložte do patek vidlice. Na „nepegové“ straně můžete vložit záchranou podložku do díry ve vidlici nad osou. Přední kolo vycentrujte ve vidlici (musí být rovně) a dotáhněte.

 

    



Do budoucna je důležité kontrolovat správné dotažení výpletu a také čistotu ráfků. Pevný výplet zlepšuje celkovou stabilitu při jízdě. Výplet musí vždy obsahovat plný počet špic/drátů. Rozcentrování kol je přirozené opotřebení v důsledku používání a nevztahuje se na něj záruka.

Ráfky ovlivňují účinnost brzd, proto nikdy nesmí být poškozené, mokré nebo mastné. Většině barevných ráfků se postupem času "obrzdí" jejich brzdová plocha a ztratí barvu. Toto nelze reklamovat.

Přistupme ke kroku dofouknutí předního i zadního kola. Dodržujte maximální nafouknutí hodnoty uvedené na bocích pláště. Toto je zejména potřeba dodržovat u foldingových plášťů!!

 

NASAZENÍ ZADNÍHO PEGU


Ještě jeden rychlý krok a to nasazení zadního pegu. Ten nasazujete na stejnou stranu, jakou máte přední nohu a přední peg. Odšroubujte zadní matku na ose pomocí otevřeného klíče 17mm/19mm. Vložte peg (tak, aby se celou svou plochou dotýkal patky vidlice) a dotáhněte pomocí gola klíče s násadou 17mm/19mm.

 



Častou chybou je vložení podložky mezi patku rámu a peg.

Před dotažením ještě zkontrolujte správné usazení kola v zadní stavbě (vycentrované kolo). Pokud bude zadní kolo dotaženo k jedné straně, následně nelze správně nastavit zadní brzdu.

 

SEŠTELOVÁNÍ ZADNÍ U-BRAKE BRZDY


Předposledním krokem a velice důležitým je seštelování zadní brzdy.

 


Doporučujeme tyto kroky pro brzdovou páčku:

- lehce zvednout brzdovou páčku na řidítkách (většinou je od výroby posunuta moc hluboko).
- pevně dotáhnout aretační šroub brzdové páky tak, jak vidíte na fotce vlevo.
- promažte ocelové lanko v bowdenu pomocí oleje


Seštelování zadní U-brake brzdy proběhne v těchto krocích:

- zcela povolte imbusy v zadní U-brake brzdě imbusem č. 6mm a otevřeným klíčem 13mm/14mm.
- vyndejte obě čelisti z  brzdových navářek rámu, ty pak následně namažte vazelínou. Můžete také lehce máznout pružinky uvnitř brzdy, jen dejte pozor, ať je nepřehodíte (levá a pravá strana)
- vraťte obě čelisti U-brake brzdy zpět na navářky, zašroubujte imbusové šrouby, ale prozatím nedotahujte
- seštelujte brzdové špalky následovně. Povolte je, poté zatlačte čelist brzdy směrem k ráfku s tím, že nasměrujete brzdový špalek celou jeho plochou na ráfek a dotáhnete jej. Pozor, často se při dotahování lehce nakroutí či odvrátí od ráfku. Opakujte proto nastavení brzdové špalku znovu, dokaď nebudete spokojeni. Toto proveďte i na druhé straně / čelisti brzdy.
- pokud Vám na obou stranách brzdové špalky přesně doléhají, pak se můžeme pustit do napnutí pružinek v brzdě. Zde prosím použijte cit. Pomocí klíče 13mm/14mm napněte pružinku tak, aby se brzdový špalek sám lehce odvrátil od ráfku. Pokud pružinku napnete moc, brzda půjde těžko, pokud si s tím však pohrajete, brzda Vám pak bude "chodit" velice lehce. 
- po správném napnutí pružinky dotáhněte imbusový šroub. 
- totožné napnutí pružinky opakujte také u druhé čelisti. Napnutí druhé pružinky musí být velice podobné, díky tomu bude brzda chodit souměrně (obě čelisti stejně). Opět dotáhněte pomocí imbusového šroubu.

pozn.: doporučujeme gelové brzdové špalky.

Bowden a lanka:

- při kompletaci brzdy je vždy lepší, když je bowden i lanko promazáno olejem nebo vazelínou. Obyčejný olej se dostane snáž skrz celý bowden.
- při seřizování lanka brzdy se snažte mít aretační šroub v brzdové páce zcela zašroubován, ale spodní aretační šroub (končí v něm bowden těsně před U-brake brzdou) mějte zašroubován v polovině. Díky tomu můžete následně brzdu povolit či přitáhnout. Je to důležité, protože si bowden společně s koncovkami bowdenu často "sedne" a Vy pak snadno brzdu opět vrátíte do původního stavu.
- finálním krokem seřízení brzdy je odstřižení přebytečného kusu lanek. Doporučujeme nechat alespoň 1,5cm přesah + koncovka na lanko.

 

III. PŘEDVÝJEZDOVÁ KONTROLA
 

Veškeré pracovní postupy, které jste provedli se týkaly skládání kola z krabice. To znamená, že již některé z dílů byly naistalovány na kole od výroby. Je však potřeba z důvodu bezpečnosti překontrolovat správné dotažení všech častí na kole. Doporučujeme proto provést předvýjezdovou kontrolu, které odhalí případné nepřesnosti.

 

 

IV. DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ
 

Komplet Freestyle BMX kolo po tomto složení je potřeba podrobit v průběhu dalších dní nejen garanční prohlídce, ale musíte jej průběžně kontrolovat a vše dotahovat.

Více podrobnějších informací se dočtete v Záručním listě v sekci III. Harmonogram údržby. 


Často se ihned po prvních dvou až třech jízdách stává, že si díly takzvaně sednou:

- povolí se řetěz ( je potřeba opět napnout pomocí posunu zadního kola v patce rámu)
- povolí se výplet ( je potřeby lehce vycentrovat přední i zadní kolo)
- povolí se brzdové lanko ( je potřeba znovu seštelovat celou brzdu)
- povolí se šroub, který spojuje převodník s klikou (velmi častý problém)
- povolí se pedály ( je potřeba dotáhnout oba pedály)
- usadí se středové složení a kliky na ose (vše opět s citem dotáhnout)
- usadí se hlavové složení ( je potřeba opět dotáhnout pomocí vrchního šroubu vidlice. Pozor! Při dotahování musí být povolené zadní šrouby v představci)

 

 

Jakékoliv další dotazy či nápady k doplnění směřujte na e-mail info@tbb-bike.cz.

Využijte naše diskuzní fórum, kde Vám ochotně poradíme nejen my, ale především ostatní rideři - TBB-Bike.cz Diskuzní Fórum.




PODROBNÉ INFORMACE MŮŽETE DÁLE ČERPAT V ZÁRUČNÍM LISTĚ A NÁVODU K POUŽITÍ.

 

Zpracováno TBB Crew & Team
 



Zpět
 
 
Provozováno naProvozováno na systému NetShops
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace X