Jak vybrat freestyle BMX rám

 

RÁM / FRAME je základním prvkem určující kvalitu a výdrž kola. U základních modelů je rám vyroben z HiTen oceli, které má nejmenší odolnost. Střední úroveň kol obsahuje prvky z 4130 CrMo, většinou je to spodní rámová trubka a zadní stavba. Pro nejvyšší kategorii se používají zeslabované a tepelně ošetřené Sanko 4130 CrMo. Geometrie rámu určuje jízdní vlastnosti kola.

GEOMETRIE BMX RÁMU

Popisuje základní míry a úhly rámu.

 

1. TT – Top Tube – Vrchní rámová trubka (např. 20.5“TT, 20.8“TT)
Tato hodnota určuje velikost rámů. Měří se od středu hlavové trubky po střed sedlové trubky. Čím delší je rám, tím je kolo stabilnější a klidnější (s délkou TT roste i délka CS). Čím je kratší, tím je kolo hravější. Pro dirt jump&trails doporučujeme rám nad 21“TT.

2. CS – Chain Stay – Zadní rámová stavba (např. 13.25“, 13.66“)
Se podílí na stabilnosti kola. Krátká zadní stavba dělá kolo hravějším. Čím delší, tím je kolo stabilnější. CS se měří od středu středového složení (BB) po střed patky (dropouts). Slammed - toto označení udává nejkratší možnou délku zadní stavby od středového složení (BB) po osu náby (např.: Chainstay lenght 13.97" or 13.47" slammed). U dražších kol se zadní stavba dodává širší pro pláště 2.25“.

3. HT – Head Tube angle – Hlavová trubka (např. 74.5°, 75°)
Určuje úhel, kterým jde vidlice k zemi a tím ovlivňuje točivost kola. Čím strmější je úhel, tím je
kolo točivější a lépe se provádí triky na předním kole (např. 75°).  Tento údaj může lehce ovlivnit výška a šířka předního pláště.

4. ST – Seat Tube angle – Sedlová trubka (např. 71°)
Obvykle je tato hodnota 71°. Určuje místo těžiště. Strmější úhel posouvá vaše těžiště směrem
dopředu a naopak.

5. DT – Down Tube – Spodní rámová trubka
Se podílí na značném zpevnění rámu. U lepší verze rámů je spodní rámová trubka oválná
(pevnější).

 

Doplňující parametry geometrie BMX rámu: 

Bottom Bracket height (BB Height) - Výška středového složení
Výška středového složení od země. Opět lehce ovlivňuje ovladatelnost a stabilitu kola. Čím níže je střed (11.4"), tím je kolo stabilnější ve větších rychlostech. Čím výše je středové složení od země (11.8"), tím je kolo živější.

Seat tube height (Standover) - Výška sedlové trubky
Můžeme říci také výška rámu. Měří se od středu středového složení po střed TT. Ovlivňuje sloping (náklon) TT a tím i výsledný "look“ rámu. Přispívá k jízdním vlastnostem kola.

 

POPIS DETAILŮ BMX RÁMU

Další důležité prvky rámu s popisem a fotkami.

 

6. Gyro Tabs 
Odjímatelné ukončovače bowdenů u rotoru v rámu. Existuje několik typů. Vždy kupujte pro danou značku rámu totožné gyro tabs. Doporučujeme neustále kontrolovat správné dotažení imbusových šroubů upínající gyro tabs.

 

7. Brake Mounts Removable
U vyšších modelů je často možno kompletně odmontovat brzdový hardware (navářky, gyro tabs, vodiče bowdenů). Zpracování hardwaru se může lišit, proto doporučujeme nákup vždy pro danou značku rámu. Doporučujeme také neustále kontrolovat správné dotažení celého brzdového systému. Před instalací vše důkladně promazat. Jak jej z rámu odmontovat řešíme zde.

 

8. Dropouts - Patky
Patky rámu jsou vždy pro 14mm osu. Jejich tloušťka (síla materiálu) se pohybuje kolem 5mm. CNC opracování napomáhá čistějšímu vzhledu patky a kvalitnějšímu zpracování. Tepelná úprava patek zvyšuje jejich odolnost. Čím menší je plocha patky ve spodní části, tím lépe, nebrání totiž grindování. Občas je v patce přidělán také integrovaný napínák zadního kola.

 

9. Seat clamp
V tomto místě se nachází často integrovaná sedlová spona. Je pevnou součástí rámu a nelze odmontovat. Druhá varianta sedlové spony je volná (odjímatelná).  Vnitřní průměr je  ve většině případů 25,4mm.
Sedlové spony naleznete zde

 

10. Bottom Brackets - Středové složení
Existují 4 základní druhy středového složení. USA neboli americký střed je největší a obvykle se používá ve verzi s věnečkovými BB ložisky. Tento střed je velmi náročný na údržbu. Nachází se již pouze zřídka na základních modelech kol. Euro střed, Spanish size a Mid size středy jsou menší a v naprosté většině se používají v kombinaci s kvalitním SB- zapouzdřenými ložisky. V posledních letech převládá MID size střed. 
Více se dočtete v rozsáhlém návodu zde.

 

 

DOPORUČUJEME

Rám by měl být jednoduchý s čistým designem. Žádné ploché trubky, žádné zbytečné provařování, žádné extra tvary nebo kusy materiálu navíc.

- měl by mít brzdu nahoře (doporučujeme)
- měl by mít decentní zadní patky na 14mm osu. Silné min. 5mm.
- měl by mít v základu MID size střed (nejpoužívanější střed v FBMX)
- měl by mít integrované hlavové složení (misky ložisek jsou součástí rámu)

 

VÝBĚR VHODNÉ VELIKOSTI FREESTYLE BMX RÁMU

Toto je pouze orientační rozdělení vhodného výběru délky rámu dle výšky jezdce. Výška jezdce se určuje od hlavy až k patě. Velikost rámu neurčuje pouze výška jezdce ale i jezdecký styl. Kratší rám je hravý a vhodný pro technické ježdění, naopak delší rám je stabilní a lépe vede stopu na velké skoky. 

20"TT kola: výška postavy od 152cm - 168cm = velikost rámu 19.5”TT - 20.5”TT
20"TT kola: výška postavy od 170cm - 185cm = velikost rámu 20.75”TT - 21.25”TT

S délkou rámu souvisí také rozměry dalších komponentů a to řidítek a klik. S rostoucí délkou rámu roste výška a šířka řidítek. U klik pak jejich délka.


Jak oddělat brzdové čepy/navářky v případě, že mám kompletně odjímatelný brzdový hardware?

Gyro tabs jsou velikostně opravdu titěrné. Občas se je nedaří zašroubovat, příčin může být hned několik: Gyro Tabs nejdou našroubovat.

Využijte naše diskuzní fórum, kde Vám ochotně poradíme nejen my, ale především ostatní rideři - TBB-Bike.cz Diskuzní Fórum.

 



Zpět
 
 
Provozováno naProvozováno na systému NetShops
Cookies Cookies
Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby Vám mimo jiné mohli ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.
Souhlas můžete odmítnout zde.
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie podle kategorií, v souladu s vlastními preferencemi.
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků (schránka), působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Reklamní cookies
Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na Vašich zájmech, tak zvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených Vašim zájmům.
Analytické cookies
Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu, komunikaci přes náš chat a také měření výkonu našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu k Vaší návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
Personalizované soubory cookie
Používáme rovněž soubory cookie a další technologie, abychom přizpůsobili náš obchod potřebám a zájmům našich zákazníků a připravili tak pro Vás výjimečné nákupní zkušenosti. Díky použití personalizovaných souborů cookie se můžeme vyvarovat vysvětlování nežádoucích informací, jako jsou neodpovídající doporučení výrobků nebo neužitečné mimořádné nabídky. Navíc nám používání personalizovaných souborů cookie umožňuje nabízet Vám dodatečné funkce, jako například doporučení výrobků přizpůsobených Vašim potřebám.