Na starších modelech kol můžeme nalézt převodníky i se 48 zuby. Čím větší převodník je, tím větší vůle vzniká mezi volnoběžkou a to má za následek neustále povolený řetěz. Navíc zbytečně zvyšuje váhu kola a často překáží při sjíždění překážek. Proto se dnes s oblibou používá převodník s 25T. Důležitá je také tloušťka převodníku. Doporučujeme nad 5mm. Středová díra převodníku je většinou 23,7mm. Na středovou osu klik je proto potřeba vložit vymezovací podložku (většinou je součástí balení). Čím více má možností připevnění ke klice, tím delší může být jeho životnost.
Označení počtu zubů: "T" - teeth (např. 25T, 28T apod.)
Na obrázku vidíte zleva: převodník pouze s jednou pozicí s připevněním ke klice, převodník se třemi pozicemi, převodník s guardem.
Spline Drive Sprocket (SD) - upínací systém převodníku díky speciální vložce (kalená ocel) v těle převodníku. Speciální kovová vložka je vlisována do těla převodníku a je uzpůsobena pro 19mm nebo 22mm (dle výrobce) osu se 48-mi drážkami (tisícihran). Spline Drive převodník je potřeba vlisovat na středovou osu klik. Převodník nemá upínací pozici pro šroub ke klice. Tento typ upnutí začínají BMX značky používat odhadem od roku 2012. Profile Racing, United Bike Co (Metro & Nash Cranks pro 22mm), Mutiny (Octad & Cinch Cranks pro 19mm), Wethepeople (Turmoil) a další.
Pokud si nejste jistí, že chápete v čem spočívá kouzlo Spline Drive převodníku, snad Vám pomůže tento článek.
DOPORUČUJEME
Dnešním standartem je velikost 25T.
- zde doporučuji si dávat velký pozor. Čím větší převodníky, tím větší váha a následně problém s napnutím řetězu. Velice často jsou větší převodníky již od výroby jako „vajíčko“, a když k tomu ještě přičteme toleranci volnoběžky, nelze řetěz pořádně napnout. V jednom místě je řetěz přepnutý, v druhém zase povolený. Toto je nebezpečné a často velice obtěžuje jezdce.
- doporučujeme kombinaci 25T převodník / 9T kazetovou nábu
- více pozic připevnění ke klice prodlužuje životnost převodníku
- nejčastějším převodem je nyní 25/9 neb 28/10T. Jedná se zejména o snížení váhy. Pozor, takto nízké převody jsou možny pouze díky dražší, zadní kazetové nábě.
Důležitá část Freestyle BMX kola, která si vyžaduje velkou pozornost. Při dopadech a trikování jezdci často celou svou vahou dopadají do zabržděné brzdy, proto je řetěz ve velkém pnutí. Často také řetěz trpí při grindování, přeskocích přes spinu apod. Existují dva typy řetězů:
Celočlánkový řetěz: poměrně nízká váha, průměrná cena.
Půlčlánkový řetěz: speciální BMX řetěz, silnější, odolnější o něco těžší a dražší.
Existují tři různé šířky řetězů, jenž jsou k dispozici pro BMX kola:
3/32" - nejužší provedení řetězu, používající se v bikrose. Tento typ řetězu není kompatibilní s Freestyle BMX drivery a převodníky.
1/8" - nejpopulárnější šířka řetězu používající se ve Freestyle BMX. Je kompatibilní s většinou driverů kazetových náb i převodníků.
3/16" - nejsilnější řetězy, které nemusí vždy pracovat s 9T nebo 8T driverem.
Jaký řetěz pro 8T driver?
Vždy doporučujeme použít pouze půlčlánkový řetěz. Osvědčil se nám TSC Shadow Interlock V2 (kompatibilní s 8T).
Na obrázku vidíte zleva: základní černý celočlánkový řetěz, stříbrný půlčlánkový řetěz, modrý půlčlánkový řetěz TSC Interlock V2, široký nýtovač na půlčlánkové řetězy.
DOPORUČUJEME
Doporučujeme používat pouze půlčlánkový řetěz od The Shadow Conspiracy. Tato firma přišla jako první s půlčlánkovým řetězem a jako jeden z mála opravdu funguje. Levné napodobeniny nevydrží takový nápor a zákazníci jej často reklamují. Půlčlánkový řetěz také napomáhá lepšímu vymezení zadního kola v patkách rámu a nejlépe funguje v kombinaci 25T / 9T driver. Pro nýtování je potřeba speciální nýtovač s pevnějším pinem a širšími oky.
PŘEVODOVÝ POMĚR
Ve freestyle BMX se používají tyto kombinace (počet zubů na převodníku VS počet zubů na driveru):
25T / 9T
28T / 10T
30T / 11T
36T / 13T