V
minulém článku jsme si představili
hliníkové slitiny a komponenty z nich vyráběné. Ale i přesto, že jsou slitiny hliníku velmi pevné, nemohou se z nich v bmx vyrábět úplně všechny komponenty jako je tomu například v jiných odvětvích cyklistiky. U dílů, kde je kladen větší důraz na pevnost se musí použit odpovídající materiál a tím je ocel. Přesněji řečeno slitina chromu a molybdenu, kterou známe pod zkratkou CrMo. Hlavními komponenty , na které se podíváme trochu zblízka a kde je tenhle materiál nejpoužívanější jsou rámy,vidlice a řidítka.
Na drtivou většinu všech dnešních komponentů z oceli se používá materiál z označením CrMo 4130. Kde číslo 41 znamená označení ocelí s legovacími prvky zahrnující chrom a molybden. A druhé čísla 30,40... znamenají obsah dalších prvků ve slitině( chrom,molybden,uhlík, křemík nebo mangan...). Oceli z řady 41 mají vynikající poměr pevnosti a hmotnosti oproti klasické oceli (1020). Ale oproti klasické oceli jsou hůř svařitelné,musí se používat teplené úpravy(před i po svařování), aby nedocházelo k trhlinám. Na svařování se většinou používá metoda TIG, což je metoda svařování elektrickým obloukem. Zkratka TIG pochází z angličtiny, znamená Tungsten Inert Gas a symbolizuje svařování wolframovou elektrodou (tungsten je anglicky wolfram) v ochranné atmosféře inertního (Inert) plynu (Gas).
Tepelné zpracování - cílem (chemicko) tepelného zpracování bývá zvýšení tvrdosti a odolnosti proti opotřebení. Dochází při něm ke změně chemického složení v povrchových vrstvách za zvýšených teplot a pomalém ochlazování. Stejně jako u
hliníku i u oceli se testuje mez pevnosti a mez kluzu, kde slitina 4130 dosahuje velmi dobrých hodnot a patří k nejlepším z této řady. Mez pevnosti (590–760 MPa) , mez kluzu (480–590 MPa).
Rámy
Základ každého kola je pořádný rám. Bmx rámy dostávají pořádně zabrat a proto musí být co nejpevnější. Jako materiál je zde použit již zmíněný chromolybden. Většina značek používá trubky Japonského výrobce Sanko, ale všichni bez rozdílu používají materiál CrMo 4130. Vyjímkou jsou levnější sériová kola nebo
bmx pro nejmenší. Na tyto rámy se používá "obyčejná" Hi-ten ocel 1020. Jednotlivé rámy se pak liší především geometrií, tepelným zpracováním, různými výztuhami, hmotností či barevným provedením.
Aby byly rámy co nejpevnější, používají se v nejnamáhanějších místech další tepelné úpravy pro zvýšení pevnosti. Na některých rámech dokonce najdeme navařené výztuhy, nejčastěji u hlavové trubky. Někde je najdeme nahoře i dole, jinde je zase výztuha jen jedna nebo je dokonce zevnitř rámu. Jednotlivé díly jako patky bývají opracovány CNC nebo laserem pálené. Některé značky používají díly z odlitků (invest casting). Ty nalezneme nejčastěji u patek, které jsou jako odlitek vsazeny do rámu. Ale například rám Cream od
Wethepeople byl z odlitků skoro celý.
INVESTMENT CAST TECHNOLOGIE
Některé části rámu jsou naopak zeslabovány (butted), aby se docílilo nižší hmotnosti. Ta se u dnešních rámů pohybuje přibližně od 1,9 - 2,5 kg. Podle toho co od rámu očekáváme bychom měli také vybírat. Těžší rám by měl logicky vydržet víc, ale žádný rám bohužel nevydrží věčně! Pro lepší představivost se detailně podíváme na rám Flybikes od Devona Smillieho, kde jsou použity jak výztuhy hlavovky, tak odlité patky a spousty dalších "vymožeností".
ROZBOR RÁMU FUEGO 2
Flybikes FUEGO 2 (Devon Smillie) je vyrobený z plně bezešvých 4130 CrMo trubek. Najdeme na něm již zmíněné integrované vnitřní vyztužení - technologie tloušťky offsetu k vytvoření integrovaného vnitřního vyztužení, dále pak tepelně svařované výztuhy rámu. Tloušťka offsetu hlavové trubky je větší v oblasti svařování pro horní a spodní rámovou trubku a tenká v přední části zatímco ponechává osvědčený poměr pevnosti a hmotnosti. Na rámu pak najdeme další technologie jako zúžení trubek (několikrát zeslabované a zúžené trubky, lepší rozložení napětí), zeslabování trubek (zvýšení tloušťky v namáhavých místech), systémy jako EBS (jednoduchý odnímatelný brzdový systém), RGT (odnímatelné gyro tabs), HCS (horizontální řez pro lepší stažení sedlové objímky).
Vidlice
Vidlice jsou vyrobeny také kompletně z 4130 CrMo. Výjimkou jsou opět nejnižší modely pro začátečníky. Bývají povětšinou tepelně upravené pro zvýšení pevnosti. Krk vidlice je většinou jednodílný (1-pc) CNC obráběný s integrovanou miskou pro hlavové složení. Patky vidlice jsou buď CNC opracovány nebo vyrobeny technologií invest casting (odlité). Patky mají nejčastěji tloušťku 5-6 mm, jsou na 10mm osu a liší se velikostí offsetu. (většinou 26-32mm). Tak trochu vyjímkou je vidlice
Shadow Captive. Ta má uzavřené patky a lze volit mezi dvěma offsety a tato vidlice umožňuje použití pouze nábojů s female osou!
Velká část vidlic je dnes uzpůsobena pro široké pláště (až 2,4"). Váha se pohybuje přibližně od 850 do 1050g. Vrchní šroub vidlice je vyroben z hliníku, buď ze slitiny 6061 nebo 7050. Jak již bylo zmíněno, u kol pro nejmenší a levnějších sériových kolech najdeme vidlice z levnějšího materiálu Hi-ten 1020. A aby článek byl o něco zajímavější můžete se v krátkém videu podívat jak své vidlice vyrábí a testuje značka Odyssey, jejíž komponenty patří ke špičce již řadu let.
Řídítka
Řídítka jsou opět kompletně vyrobeny z 4130 CrMo. Většinou z bezešvých tepelně upravených Sanko trubek až několikrát zeslabovaných (butted) pro snížení hmotnosti a tepelně upravené po svařování. Většina řidítek je dvoudílných (2-pc). To znamená, že byly vyrobeny ze dvou kusů. Větší trubka je ohýbáním upravena do tvaru "vany" a spojena s hrazdou svařováním. Hrazda bývá menšího průměru nebo i oválného tvaru. Dalším typem jsou opět se vracející do "módy" čtyřdílná řidítka (4-pc), která jak už název napovídá, jsou vyrobena ze čtyř kusů trubek.
Jak dvoudílná, tak i čtyřdílná řidítka se prodávají v několika velikostech. Nejčastěji s výškou 8-10" a šířkou v rozmezí 28-30". Váha se pohybuje zhruba od 700g až do 1kg. Váha logicky roste s velikostí řidítek. Na řidítka pro začínající s velikostí okolo 7" se používá stejně jako u rámů a vidlic této kategorie obyčejná Hi-ten ocel 1020.
Další komponenty
Mezi další komponenty vyrobené z oceli patří například řetězy, pegy, osy pedálů, nábojů a kliky. Kliky jsou až na pár vyjímek (Primo, Eclat...) vyrobeny z materiálu CrMo 4130. Jako jedny takové bych zmínil
Subrosa Bitchin, které sám vozím a nemůžu si je vynachválit! Nejenže dobře vypadají, ale navíc jsou velmi pevné a celkem lehké (cca 867g). Mají dvoudílné provedení - osa pevně spojena s jednou klikou a stahují se šroubem pouze z jedné strany. Pevnost klikám přidává především nesvařovaná vrchní část tvořená z jednoho kusu. Mají 19 mm osu z materiálu 4140 CrMo, zbytek je klasika 4130 s tepelnou úpravou T5 Deathproof, která je použita na všech komponentech Subrosa. Nyní již jsou k dostání také v 3-pc (třídílné provedení) ve verzi s 22mm osou.
To bylo ve zkratce představení druhého nejpoužívanějšího materiálu na výrobu bmx komponentů - chromolybdenu. Pokud Vás zajímá ještě něco, co jste zde v článku nenalezli, nebo popřípadě máte návrh na téma na další článek, tak neváhejte a napište do komentářů.